Jos The Boss. Історія однієї пожежі, або перший голландець на подіумі Формули-1


Опубликованно 18.04.2018 01:20

Jos The Boss. Історія однієї пожежі, або перший голландець на подіумі Формули-1

Палаючий болід Йоса Ферстаппена на Гран-прі Німеччини-1994 / f1bild.de

Задовго до того, як на світ з'явився кумир багатотисячної помаранчевої армії фанатів Макс Ферстаппен, нідерландські вболівальники Формули-1 підтримували людини, який став далеко не першим, але на той час – найуспішнішим пілотом з країни тюльпанів і вітряних млинів. Вражаюче, але з десятка його співвітчизників, що стартували в королівських автогонках до його пришестя, лише знаменита тепер прізвище Ферстаппен подарувала помаранчевим перший подіум. Проте всього за два тижні до першого історичного третього місця Йоса Ферстаппенана Гран-прі Угорщини, Німеччини стався інцидент, який ледь не залишив без Нідерланди ідола, відомого під домінуючим прізвиськом Jos The Boss.

У 46-й день народження старшого Ферстаппена XSPORTзгадує найжахливіший гоночний інцидент в кар'єрі голландського гонщика, який ледь не поставив хрест на його спробі підкорити Великий Цирк.

Команда Benetton стала першим притулком молодого гонщика / f1-history.deviantart.com

У Формулу-1 майже 22-річний Йос Ферстаппенприйшов в ранзі чемпіона німецької Формули-3, де він з вісьмома перемогами і найбільшою кількістю поулів на 41 бал випередив найближчого зі своїх суперників. Його попадання в королівський чемпіонат не стало випадковістю. Ще у вересні 93-го на треку «Ешторіл» болід Footwork (Arrows), пілотований голландцем в рамках тестової програми, показав феноменальний результат кола, який дозволив би Йосу без проблем кваліфікуватися на минулу гонку чемпіонату. Всього 0.7 секунди відділили його від кваліфікаційного часу бойового пілота Дерека Уоріка, що було феноменальним результатом для першої спроби! Ще одні тести закінчилися не дуже вдало, але вже після їх завершення Йос надзвонював босам всіх команд, в результаті вибивши собі місце тест-пілота в Benetton, колективі, де блищав Міхаель Шумахер.

Довго сидіти на лавці запасних» молодому тест-пілоту не довелося, і вже в першій і другій гонці сезону-1994 Йос вийшов на старт в ранзі бойового гонщика, замінивши травмованого на тестах фінна Джей-Джей Лехто. Дві кваліфікації в топ-10 не дали результатів в гонці (обидва рази Йос завершував заїзд достроково, по суті – з-за власних помилок), але вже до Гран-прі Франції Ферстаппен знову повернувся за кермо боліда – тепер вже на постійній основі, так як фінський гонщик команди позбувся місця в кокпіті з-за поганих результатів. Тепер лише брак гоночного досвіду перешкоджав Йосу в завоюванні високих місць на фініші, хоча кваліфікації він як і раніше проїжджав на вищому, як для дебютанта, рівні.

Однак Гран-прі Німеччини на треку «Хоккенхаймринг» міг раз і назавжди обірвати ледь почалося хода голландського пілота у найпрестижніших перегонах світу.

Одна помилка ледь не коштувала десятків життів

Перша третина гонки, на яку Йос кваліфікувався аж 19-м (один з найгірших результатів голландця в той час), наближалася до свого завершення. У боксах команди Benetton панувала цілковита концентрація. Механіки тільки що провели бездоганний піт-стоп для майбутнього чемпіона світу Міхаеля Шумахера чекали зупинку для дозаправки боліда з бортовою шісткою, який за 14 кіл відіграв 14 позицій. Коли Ферстаппен з'явився на піт-лейн, механіки вже чекали його. Один з них – Саймон Морлі. У стайні Росса Браунавін відповідав за найважливішу і найнебезпечнішу в ті часи місію – роботу з заправної установкою. «Десять секунд, він вже на піт-лейн», чув Морлі у своїх навушниках команду голландського інженера Йоса Крістіана Сильця. Як зазвичай, відпрацьованим рухом він під'єднав шланг до сопла автомобіля, але щось пішло не так. «Кишка» ніяк не хотіла триматися в баку, в той час як паливо хвилею облило болід, асфальт і команду механіків.

У поспіху багато учасників того жахливого інциденту спершу подумали, що зверху хтось пролив на них воду, але те, що трапилося порушило всю логіку.

«Я заціпенів. Щоб із заправного шланга безперешкодно лився бензин – такого просто не могло бути, адже при від'єднаному шлангу клапан (захисний клапан всередині шланга, прим.) повинен закритися, – згадував у своїй книзі Стів Мэтчетт, механік, в той день який орудував заднім домкратом. – Але те, чого не могло бути, відбувалося прямо на моїх очах. Паливо заливало все навколо: машину, Йоса і нас самих. Кілька секунд перетворилися у вічність, все відбувалося наче в уповільненому відтворенні. Спочатку я навіть не повірив, що це бензин... Промайнула думка, що, може бути, хтось облив нас водою зверху. Тільки через кілька секунд я остаточно усвідомив, що відбувається».

Механіки, возившееся з колесами, пізніше за всіх зрозуміли, що відбувається. Але їх реакція на побачене не змусила себе чекати: всі, крім гонщика і тих, хто утримують болід на домкраті, миттю відскочили від автомобіля. Нічого не відбувалося. Секунда, дві. Команда знову готова кинутися до боліду, щоб завершити роботу, але саме в цей момент паливо запалало, осліпивши всіх яскравим спалахом. Вогненна куля відкрив свідків події жахливу картину: члени команди і мчать їм на допомогу механіки з сусідніх боксів намагалися збити полум'я з палаючих комбінезонів, гонщик все ще перебував у кокпіті, а всі навколо автомобіля буквально нагадувало пекло. Ці кілька секунд справді здавалися довгими годинами.

Найстрашніший момент гонки на треку "Хоккенхайм" / f1-history.deviantart.com

Піднесений під час піт-стопа забрало гоночного шолома стало причиною опіків обличчя, так як краплі палива встигли потрапити Йосупід шолом. Але своєчасна допомога координатора команди Грега Філда, який розрядив 20-кілограмовий вогнегасник в епіцентр пожежі, дозволили Ферстаппену відбутися тільки легкими, хоч і неприємними травмами. Більше всіх постраждав Саймон Морлі, який отримав серйозні опіки. Він був доставлений в госпіталь на вертольоті, де йому надали професійну допомогу.

«Коли спалахнув вогонь, я втратив голову. Кілька секунд здалися мені вічністю», – згадував Йос.

У стресовій ситуації молодий пілот розгубився, забувши від'єднати кермо. Лише завдяки противопожарному комбінезону і допомоги команди йому вдалося фактично не постраждати.

Розслідування FIA привело до висновку, що захисний клапан в рукаві заправного шланга не закрився через навмисно віддаленого фільтра, щоб заощадити час на піт-стопі. Команду Benetton ледь не позбавили чемпіонського звання за це порушення, яке було обходом правил регламенту. Однак і в цьому випадку обійшлося без жертв.

Вже в наступній гонці Ферстаппензнову спалахнуло іскрою, але цього разу лише образно. В перший і останній раз у своїй кар'єрі Jos The Boss піднявся на подіум, завоювавши третє місце Гран-прі Угорщини. Цей п'єдестал на довгі 22 роки став єдиним в активі гонщиків з Нідерландів (за фактом Йос завоював третє місце і в наступній гонці чемпіонату-1994, але на подіум він не піднімався, так як рішення про дискваліфікацію Міхаеля Шумахераприйняли вже після церемонії нагородження).

Подальша кар'єра голландця склалася не найкращим чином. У ній вже не було подіумів і співпраці з легендарними гонщиками, а за сім наступних років у Великих Призах Ферастаппен набрав лише сім очок. На щастя для нього самого, не зовсім вдала кар'єра закінчилася за власним бажанням, а не була перервана нещасним випадком на гарячому Гран-прі Німеччини-1994.

Перший нідерландський подіум в історії Формули-1 / quora.com

У 96-му Йос Ферстаппенодружився на картингистке Софі Кумпен, з якою познайомився ще в до-формульний період. Їх шлюб проіснував 12 років, але подарував світові одного з найталановитіших молодих гонщиків сучасності – Макса Ферстаппена. Син давно побив рекорди не тільки батька, але і більш відомих гонщиків Формули-1. На щастя, його кар'єрний шлях почався з такого пекла, яким пройшов випробування сьогоднішній іменинник Йос Ферстаппен.

Статистика виступів Йоса Ферстаппена у Формулі-1:Сезонів у Формулі-1: 8(1994-2003)Команд: 6(Benetton, Simtek, Arrows, Tyrrell, Stewart, Minardi)Участей в гран-прі: 107Набрано очок за кар'єру: 17Подіумів: 2Кіл у гонці: 4497Пройдена дистанція: 21552км.Сходів: 59Найвища позиція на старті гонки: 6місцеНайвища позиція на фініші: 3місцеСередня позиція в кваліфікації: 17місце Середня позиція на фініші перегонів: 11місце

Йос з дружиною та новонародженим Максом Ферстаппеном / snaplap.net

Раніше ви могли читати про єдиному гонщику з Африки, який зумів стати чемпіоном світу всупереч всьому.

Нагадаємо, що нещодавно команда Макса Ферстаппенапоказала новий болід на сезон-2018.

Читайте також:



Категория: Новости